Tuesday, September 28, 2010

German Malaysian Institute (GMi)

German Malaysia Institute (GMI) ialah institusi pendidikan Malaysia Jerman yang terletak di Malaysia. Pada mulanya ia terletak di Taman Shamelin-Perkasa, Cheras, Kuala Lumpur tetapi telah berpindah ke kampus baru di Jalan Ilmiah, Taman Universiti, 43000 Kajang, Selangor. GMI memulakan operasinya pada tahun 1992. Matlamat pendidikan GMI adalah mengajar juruteknik dalam bidang pendidikanuntuk menjadi seorang yang  amat mahir.




Ia sebuah pusat bagi latihan kemahiran maju yang menawarkan kursus-kursus intensif dengan teori dan amali dalam bidang Productions Technology dan Industrial Electronics.

            Pembentukan GMI ialah projek hasil usaha sama antara Kerajaan di Malaysia dan juga Kerajaan di Germany. Ia dikawal oleh 10 Board of Directors yang mengandungi wakil-wakil daripada industri itu dan juga badan kerajaan. Institusi ini ditubuhkan sebagai Company Limited oleh Gurantee di mana pengasas-pengasas ialah Majlis Amanah Rakyat (MARA) dan Chamber of Commerce Jerman Malaysia & Industry (MGCC). GMI mempunyai pendaftaran pelajar pada permulaan penubuhannya pada 1992 dan bilangan pelajar terus berkembang hingga sekarang.


            Semua program GMI ialah sepenuhnya perindustrian berpangkalan, penuh aksi dan berorganisasi. Sepanjang tahun operasi, GMI telah terbukti berjaya dalam melahirkan pelajar-pelajar yang mahir dan cekap dalam pelbagai bidang iaitu reka bentuk, pengeluaran, operasi, penyenggaraan, kilang pengeluaran analisis kegelinciran dan kompleks pembaikan, jentera, peralatan, alat-alat dan produk-produk perkilangan. Kemampuan untuk menggabungkan kedua-dua iaitu pengetahuan teoritikal mahupun dengan pengetahuan praktikal dalam bidang mereka pengkhususan, pelajar-pelajar GMI mempunyai ciri-ciri perlu yang mempunyai set ketara mereka selain yang lain dalam sektor-sektor industri.


No comments:

Post a Comment