Sunday, November 28, 2010

Amah Indonesia yang disiksa di Arab Saudi makin pulih

RIYADH 28 Nov. - Pembantu rumah warga negara Indonesia yang disiksa teruk oleh majikannya di negara ini semakin pulih tetapi mukanya perlu menjalani banyak pembedahan lagi, kata diplomat Indonesia.
Mangsa, Sumaiti binti Salan Mustara, 23, yang ditemui menderita dengan luka-luka kesan tusukan pada badan, kulit kepala yang terbakar serta beberapa kecederaan lain akibat disiksa secara kejam oleh majikannya dua minggu lalu kini ditempatkan di hospital Madinah bagi menjalani beberapa lagi pembedahan di muka, kata pegawai konsul Indonesia di Jeddah, Diddi Wahyudi.
“Sumiati sudah mulai pulih sekarang. Dia berada dalam pemantauan yang baik dari pihak kesihatan negeri dan sudah mula berselera makan,” kata Wahyudi kepada AFP.
“Tapi abdomennya perlu menjalani pembedahan sekurang-kurangnya sekali lagi,” tambahnya.
Kes penderaan kejam yang menggemparkan itu telah menimbulkan kemarahan kumpulan hak asasi dan aktivis buruh sekali gus menunjukkan betapa kurangnya perlindungan ke atas berjuta-juta pekerja, kebanyakan dari negara Asia yang berkerja di negara-negara teluk terutama di Arab Saudi. - AFP

No comments:

Post a Comment