Wednesday, January 12, 2011

Ahli Perniagaan Tidak Taja Album Marsha



KUALA LUMPUR: Penyanyi Marsha Milan Londoh, 26, atau lebih dikenali sebagai Marsha mengakui album EP pertamanya berjudul Yang Pertama ini dibiayai dari hasil kerja keras selama enam tahun bergelar anak seni.
Marsha turut menafikan, modal pembikinan tersebut mendapat tajaan dari mana-mana individu termasuk kekasihnya yang dikatakan seorang ahli perniagaan.
"Album ini hasil titik peluh saya sendiri tiada tajaan daripada kekasih atau orang lain. Sejak keluar dari Maestro Records saya rasakan perlu bekerja keras untuk terbitkan album sendiri.
"Ia bukan semudah yang disangka, saya terpaksa korbankan hasrat membeli kereta dan barang-barang mewah semata-mata untuk mengumpul modal ini," ujarnya ketika ditemui pada Majlis Perlancaran Album Yang Pertama, di Restoran Alexis, Selasa.
Bagaimanapun Marsha tidak menafikan ahli perniagaan berkenaan menjadi sumber inspirasinya ketika menghasilkan lagu dalam album tersebut.
"Ya, dia sedikit sebanyak sumber inspirasi kepada saya. Dia banyak beri nasihat dari segi bisnes sebab dia dari bidang tersebut.
"Namun begitu dia tidak banyak masuk campur urusan album ini," jelasnya yang menerbitkan album tersebut di bawah syarikat miliknya, Marshalondoh Entertainment Sdn Bhd.
Mengulas tentang hubungan cinta mereka, Marsha memberitahu ia masih di peringkat awal dan tiada sebarang perancangan untuk mendirikan rumah tangga.
"Kami masih lagi dalam proses berkawan belum ada perancangan untuk ke alam rumah tangga dan mungkin lama lagi sebab saya mahu fokus pada kerjaya terlebih dahulu," katanya.
Sementara itu, album yang bakal berada dipasaran pada awal Februari ini memuatkan lima buah lagu antaranya ialah Ruang Kedua berduet bersama Julian Cely dari Perancis, Antara Gembira, Bila, Janji, Tak Perlu Selamanya, dan Bersama Kita.
Jelas Marsha, antara cabaran yang terpaksa dilalui sepanjang proses merakan album ini ialah terpaksa menangguhkan rakaman kerana menghidapi sakit kerongkong selama tiga bulan.
"Banyak sebenarnya cabaran ketika proses rakaman berlangsung selain dari segi kewangan, saya juga ketika itu menghaidapi sakit tekak, jadi terpaksa menangguhkan selama tiga bulan," ujarnya.
Dalam pada itu, Marsha turut memberi sentuhan pertama terhadap dua buah lagu ciptaannya iaitu Bila dan Janji.
"Sebelum ini saya pernah cuba-cuba untuk buat lagu tetapi tidak serius. Lagi pula saya tidak mencatit atau menjadikannya sebuah lagu penuh.
"Selepas membuat keputusan untuk menerbitkan album sendiri barulah saya betul-betul beri komitmen untuk menyiapkan lagu hasil usaha sendiri," katanya.
Dari segi lakonan, Marsha bakal muncul dengan filem Cun arahan Osman Ali dan beberapa drama seperti Kum Kum The Series, KITA 2, Mimi Mencari Cinta.

No comments:

Post a Comment