Wednesday, December 8, 2010

Meraikan pengantin 1Malaysia

Pasangan pengantin menunjukkan isyarat 1Malaysia pada majlis meraikan mereka di Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

CUTI akhir tahun penggal persekolahan sesi 2010 yang berbaki kurang sebulan ini menyaksikan beberapa acara yang cukup sinonim dengan musim cuti panjang sebegini diadakan.
Bagi kanak-kanak lelaki, saat inilah mereka bakal menempuhi pengalaman paling bermakna dan bersejarah dalam fasa kehidupan bergelar seorang lelaki.
Ini kerana, ibu bapa mengambil kesempatan menyertai mana-mana majlis berkhatan. Sama ada secara beramai-ramai atau bersendirian.
Begitu juga, ada pasangan kekasih yang mengambil keputusan menamatkan zaman bujang mereka dengan bergelar raja sehari bersempena dengan musim cuti sekolah sebegini.
Yang cantiknya, walau dalam apa juga acara yang diadakan itu, semuanya berusaha mencari kelainan atau menonjolkan keunikan. Dengan harapan acara yang biasa itu tampak happeningdan kenangan manis sebegitu kekal dalam lipatan sejarah hidup mereka.
Sabtu lalu, di Dewan Serbaguna Masjid Wilayah Persekutuan seramai 250 pasangan sekitar Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya diraikan dalam majlis khas, Majlis Meraikan Pengantin 1Malaysia Secara Beramai-ramai Wilayah Persekutuan 2010.
Mereka terdiri daripada 228 pasangan Melayu, 18 pasangan campuran di antara Melayu dan saudara baru serta empat pasangan saudara baru.
Majlis anjuran Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) itu dirasmikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.
Acara sederhana tetapi ceria itu turut dihadiri Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim.
Hadir sama, Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz; Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Wan Zahidi Wan Teh dan Pengarah Jawi merangkap Setiausaha Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP), Datuk Che Mat Che Ali.
Turut berkongsi kegembiraan para pengantin adalah ahli keluarga dan sanak saudara mereka yang sama-sama telah berkumpul di perkarangan Anjung A, Masjid Wilayah Persekutuan seawal pukul 7.30 pagi.
Setiap pasangan pengantin yang diraikan nampak cantik dan berseri berbaju kurung Melayu tradisional warna kelabu sedondon lengkap bersamping bagi lelaki. Manakala pengantin perempuan tambah manis dengan tudung yang diperindahkan lagi dengan veil berbunga putih.
Semua pasangan itu sebenarnya sudah bergelar suami isteri kerana pihak penganjur memilih pasangan yang bernikah antara April hingga November tahun ini.
Selain diraikan, setiap pasangan pengantin menerima saguhati RM1,000 dan dibekalkan sepersalinan pakaian kepada suami isteri untuk dipakai semasa majlis berlangsung.
Sementara itu, Jamil Khir berkata, majlis seumpama itu sebenarnya seakan menjadi tradisi sejak ia diadakan oleh MAIWP pada tahun 2005 dengan nama program Majlis Meraikan Pasangan Pengantin Secara Berkelompok.
Manakala pada tahun berikutnya, ia diteruskan tetapi diubah nama kepada Program Akad Nikah dan Majlis Meraikan Pasangan Pengantin Secara Beramai-ramai 2006.
Istimewanya pada tahun tersebut, ia dimeriahkan dengan keberangkatan Yang di-Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong ketika itu.
"Saya difahamkan pada dua tahun tersebut, ia mendapat sambutan yang menggalakkan di kalangan remaja Muslim untuk mendirikan rumah tangga.
"Justeru apa yang lebih penting, program yang dijalankan ini merupakan satu publisiti dan dorongan bagi menambahkan keinginan belia Islam untuk membina rumah tangga dan menjalani kehidupan berkeluarga yang sejajar dengan tuntutan Islam," katanya semasa berucap merasmikan majlis tersebut.
Jamil Khir yakin bahawa usaha murni ini akan mencapai objektif-objektif yang disasarkan ke arah memberi sokongan dan motivasi kepada warga Kuala Lumpur dan Putrajaya supaya meninggalkan gaya hidup yang tidak sihat dan memilih mendirikan rumah tangga menerusi ikatan perkahwinan yang sah di sisi hukum syarak.
"Malah perlu ditegaskan, ia sekali gus menzahirkan kesungguhan pihak kerajaan, khasnya Jawi dan MAIWP dalam menjalankan tanggungjawab sosial membantu golongan yang berpendapatan rendah," katanya.
Antara syarat kepada pasangan yang ingin menyertai majlis itu adalah salah seorang pasangan mesti menetap di Kuala Lumpur atau Putrajaya, warganegara Malaysia, berkahwin pada April dan ke atas serta berkahwin untuk kali pertama kecuali saudara baru.
Syarat lain, pemohon mesti tergolong dalam kategori asnaf fakir atau miskin serta memiliki pendapatan isi rumah sebanyak RM2,400 dan ke bawah.
Pasangan juga perlu mengemukakan permohonan menerusi Baitulmal, MAIWP dan Jawi untuk sesi saringan dan pemilihan bagi memastikan hanya mereka yang layak sahaja diterima.
Terdahulu, Jamil Khir menyerahkan replika cek berjumlah RM249,500 kepada wakil pasangan yang diraikan. Wang ini akan diserahkan kepada pasangan pengantin yang diraikan pada hari itu.
Sementara itu, Che Mat memberitahu, pengurusan hal kekeluargaan Islam di Jawi telah mengalami banyak evolusi dan kemajuan bagi memenuhi hasrat dan keperluan masyarakat.
Antaranya, proses pengeluaran kad nikah yang dicetuskan oleh Jawi, hanya mengambil masa satu jam.
Pengenalan surat nikah yang mempunyai ciri-ciri keselamatan yang tinggi, pengeluaran kebenaran nikah yang hanya mengambil masa dua jam sahaja.
"Malah jika pasangan-pasangan yang datang untuk menjalankan proses rundingcara, ia dapat dijalankan secara terus tanpa perlu membuat temu janji bagi mendapatkan tarikh rundingcara pada hari-hari lain," katanya.

No comments:

Post a Comment