Friday, December 24, 2010

Rugi RM177j: Sime Darby saman bekas CEO



KUALA LUMPUR - Kemelut kerugian firma perladangan konglomerat Sime Darby Bhd. (Sime Darby) semalam sampai ke kemuncaknya apabila firma itu memfailkan saman terhadap bekas Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutifnya (CEO), Datuk Seri Ahmad Zubir Murshid (gambar) dan empat yang lain ekoran kerugian yang dialami sebanyak RM177 juta oleh firma itu.
Selain Sime Darby, empat plaintif lain adalah Sime Darby Engineering Sdn. Bhd., Sime Darby Energy Sdn. Bhd., Sime Darby Marine Sdn. Bhd. dan Sime Darby Marine (Hong Kong).
Kesemua plaintif menamakan empat lagi defendan selain Ahmad Zubir iaitu Pengarah Urusan Sime Engineering Services, Datuk Mohamad Shukri Baharom, Abdul Rahim Ismail, Abdul Kadir Alias dan Mohd. Zaki Othman.
Mengikut pengumuman Bursa Malaysia, firma perladangan yang terbesar di dunia itu telah memfailkan writ saman tersebut berhubung Projek Petroleum Qatar iaitu Projek Minyak Maersk dan projek pembinaan kapal marin.
Writ saman dan pernyataan tuntutan itu difailkan menerusi firma guaman Tetuan Zaid Ibrahim & Co. di kaunter pendaftaran Mahkamah Tinggi (Dagang) di sini.

No comments:

Post a Comment